maanantaina, tammikuuta 07, 2008

Saalis

Otsikko ja alaotsikko: Saalis. Tarua ja totta Mäkelän suvusta. Ruotsinkielinen nimi: Bytet. Valmistusmaa ja -vuosi: Suomi 2006. Tuotantoyhtiö: Kinotar Oy. Vastaava tuottaja: Lasse Saarinen. Tuottaja: Misha Jaari, Ulla Simonen, Cilla Werning. Ohjaus ja käsikirjoitus: Taru Mäkelä. Kuvaus: Jouko Seppälä. Musiikkituotanto: Jukka Siikavire, Jyrki Niemi. Musiikki: Jukka Siikavire. Leikkaus: Tuuli Kuittinen. Leikkausassistentit: Sonja Lännenmäki, Hannele Majaniemi, Hannes Vartiainen. Ääni: Olli Huhtanen. Kenttä-äänittäjät: Olli Huhtanen, Santtu Sierilä, Pekko Pesonen, Pelle Venetjoki, Laura Kuivalainen, Pirkko Tiitinen, Hannu Koski. Voice-over-äänitys: Olli Pärnänen, Pekka Karjalainen. Graafinen suunnittelu: Patrik Pesonius. Filmisiirrot: Marko Terävä, Juha Laine. On-line: Ari Rusanen. Värimääritys: Pasi Mäkelä. Jälkikäsittelytuottaja: Jukka Kujala. Studioassistentit: Vilma Mäkelä, Veikko Seppälä, Riitta Korpinen. Tuotantosihteeri: Hannes Vartiainen. Hallinto: Riitta Korpinen. Kirjanpito: Alf Hemming. Pääosissa: Mäkelän suku. Ensiesitys: 6.4.2007 Niagara, Tampere. Televisiolähetys: 1.1.2008 YLE TV2. VET A-50863 – S – 100 min

”Muut tekevät mitä osaavat, Mäkelän pojat tekevät mitä haluavat.” Väinö ja Anna Mäkelän 1920–luvulla perustama Kinosto oli sukuyritys, jota perheen neljä poikaa jatkoivat ja antoivat sen seuraavalle sukupolvelle. Elokuva on ollut Mäkelän suvun elämää kohta sata vuotta. Elokuvatraditio jatkuu: ohjaaja Taru Mäkelä kuuluu sukuun, vaikka hänelle ei elokuvan maailmaa kotoa tyrkytetty, päinvastoin. Eikä hän ole ainoa elokuva-alalla toimiva dynastian perillinen. Taru Mäkelä on herättänyt henkiin myös perinteisen Kinosto-nimen uudella yrityksellään.

Saalis on dokumenttielokuva. Kertomus suomalaisen yrittäjäsuvun historiasta on tekijänsä mukaan "tarina ihmisistä, joilla on unelma, ja siitä hinnasta, jonka unelman saavuttaminen maksaa". Ohjaaja lupaa, että "Saaliin kautta avautuu myös ainutlaatuinen näkökulma suomalaisesta elokuvateollisuutta ja -kulttuuria luoneesta suvusta". Tätä lupausta hän ei petä.

Saalis ei ole perinteinen dokumenttielokuva, sillä se on alaotsikonkin mukaan "tarua ja totta Mäkelöistä". Näkökulma ei ole vain informatiivinen tai historiallinen, eikä totuutta ei aseteta tulenpalavaksi. Avoimeksi heittäytyvän ohjaajansa myötä elokuva on varsin yksityinen ja intiimi, suvun kuopuksen henkilökohtainen tilinteko ja kasvukertomus, joka ei ole vailla tyylittelyä ja jopa ironiaa. Mutta se ei ole hampaaton myöskään vastustajia kohtaan: liikemiessuvuilla on sekä rahalla että politiikalla pelaavat vastustajansa.

Käy selväksi, että naisilla oli Mäkelöiden liiketoiminnassa vain vähän sananvaltaa, luottamus kohdistui suvun poikiin. Mutta naisilla oli keskeinen asema ja vastuu perheen jäsenten hyvinvoinnista. Porvarillisten elämäntapojen asettamat ehdot olivat tiukat ja niissä pidättäydyttiin. Ohjaajalla on ollut käytössään laaja dokumenttimateriaali perheen arjesta ja juhlista maaseudulla.

Metsästyksellä oli suvun miesten keskuudessa keskeinen asia. Koirat, jänis ja ase tavoittelevat saalista aivan kuten elokuva-ala tai mikä tahansa liiketoiminta. Saalis on aina uusiutuva unelma joka toteutuu. Yksi pojista toteaakin, että ”elokuva-ala on pelaamista ihmisten unelmilla.” Ja kuten käy ilmi, peli on joskus raskasta, eikä saaliittomuuteen tai häviöön voi tottua.

– Jari Sedergren 11.1.2008

Ei kommentteja: