tiistaina, elokuuta 30, 2016

Fehér isten



Fehér isten
White God / White God


Unkari 2014. Tuotantoyhtiöt: Proton Cinema, Pola Pandora Filmproduktions, Filmpartners, Film i väst Ab, The Chimney pot, Hungarian National Film Fund, ZDF / Arte. Tuotantopäällikkö: Gábor Téni. Tuottaja: Eszter Gyárfas, Viktória Petrányi. Ohjaus: Kornel Mundriczó. Käsikirjoitus: Kornel Mundriczó, Viktória Petrányi, Kata Wéber. Kuvasuunnittelu: Márton Àgh. Lavastus: Panni Lutter.  Kuvaus: Marcell Rév. Musiikki: Asher Goldschmidt. Visuaaliset efektit: Eric Schaechter. Leikkaus: Dávid Jancsó. Ääni: Thomas Huhn. Pääosissa: Zsófia Psotta (Lili), Sándor Zsótér (Dániel), Lili Horváth (Elza), Szabolcs Thróczy (vanha mies), Lili Monori (Bev), Gergely Bánki ja Tamás Polgár (rankkurit), Lászlo Gálffi (musiikinopettaja), Károly Ascher (Péter), Erika Bodnár (naapuri), Kornel Mundriczó (afgaani). Helsingin ensiesitys: 30.1.2015 Kinopalatsi. Maahantuoja: Future Films Oy. VET m / 121 min


Unkarilaiset elokuvat onnistuivat tekemään usealla vuosikymmenellä vaikutuksen katsojiin koko maailmassa. Viime aikoina se on ollut harvinaisempaa, mutta Fehér isten (suom. Valkoinen jumala) iski 2014 sellaisen käden pöytään, että katsojat vakuuttuivat kaikkialla maailmassa. Kaikki se osaaminen on tallella sai tuplavarmistuksen, kun keskitysleirikuvaus Son of Saul (Saul fia) räjäytti potin Oscar-kisoissa kuluvana vuonna. En tiedä, onko Fehér isten -elokuvan leikannut Dávid Jancsó sukua tunnetulle suurohjaaja Miklos Jancsólle, jolle elokuva on omistettu, mutta yhtä kaikki: ohjaaja Kornel Mudriczó, käsikirjoittajat, kuvaajat ja leikkaajat ovat onnistuneet tekemään rajun, symbolisesti vahvan kuvauksen ihmisistä ja koirista, mutta myös heidän välisistä suhteistaan. Symboliikka ja elokuvan esille tuoma asennemaailma on tulkittavissa myös unkarilaiseen yhteiskuntaan kohdistuvaksi kritiikiksi.

Se nyky-Unkari, joka Mudriczón elokuvasta välittyy, on jumalattoman kova. Nuori tyttö Lili joutuu isälleen, kun äiti lähtee pitkälle matkalle, eikä yhteiselo oikein suju. Eläinten ruhojen parissa työskentelevä lihatarkastaja-isä ei halua antaa Lilille mahdollisuutta pitää koiraa, joka on paitsi valtion vero-objekti myös kaikkea muuta kuin rotuvalio. Ihmiset ja yhteiskunta rankkureineen suhtautuvat kulkukoiriin vihamielisesti – mutta niin tekevät myös ihmiset toisilleen.

Valkoisen jumalan perusvire onkin analogia ihmisten ja koiran kohtelussa. Lili ja Hagen-koira joutuvat pian omille teilleen ja elokuva seuraa vuorovälein sitä, kuinka sekä 13-vuotias tyttö että koira laitetaan liekaan ja jos suoraan sanotaan, piestään yhteiskuntakelvolliseksi yhteiskuntaan, joka ei ole kelvollinen. Lilin vaivoina ovat tyrannimainen isä ja musiikinopettaja, koiraparka taas otetaan kiinni ja koulutetaan tappelukoiraksi. Kun sitten irtiottoja tapahtuu, elämä käy rankasti päälle kuin raivo härkä. Mutta silti sorretuillakin on mahdollisuus vastarintaan…

Kun Marcell Révin kamera seuraa kahta tarinaa, kuvaajan polvet ovat, jälleen symbolisesti sanottuna, olleet notkeita, ja näkökulma muuttuu koiran ja nuoren tytön silmin nähdyksi. Mutta Fehér isten -elokuvan näkökulmassa koiraa ei inhimillistetä, eikä myöskään Lilin elämää. Koira on koira vapaana, vangittuna, ystävän seurassa, kulkukoirana ja lauman johtajana. Mutta niin Lilikin joutuu eri rooleihin nuoren kasvavan tytön kriiseissään, eivätkä ne totta vie ole mukavia.

Elokuvan koirien määrä on hurja, 250, ja tekijät vakuuttivat tuoreeltaan, että kaikkia näitä tehtävään huolellisesti koulutettuja eläimiä kohdeltiin hyvin – aivan kuin amerikkalaisissa, nykyaikaisissa määräyksissä sanotaan. Taustaa eri kohtausten tekemisestä ladattiin varmuuden vuoksi myös YouTubeen.

Unkarilaisilla elokuvilla on ollut taipumus olla hienosti realistisia ja fantastisia yhtä aikaa. Nyt tähän realismipiirteeseen on tullut lisukkeena katsojaan asti sattuva kovuus, mutta elokuvan monet sanomat on silti luettava rivien välistä niin kuin vain paras katsoja osaa.


-       Jari Sedergren 6.5.2016

Ei kommentteja: