tiistaina, elokuuta 30, 2016

Tui na - Blind Massage



Tui na
Blind massage



Kiina – Ranska 2014. Tuotantoyhtiö: A Shaanxi Culture Industry, Yinhai, Dream Factory, Les Films du Lendemain presentation of a Shaanxi Culture Industry, Les Films du Lendemain production, yhteistyössä: Zhu Hongbo, Cui Yujie. (Kv. myynti: Wild Bunch, Paris.) Tuotannonjohto: Ye Lou, An Nai, Kristina Larsen, Ling Li. Tuottajat: Yong Wang.  Ohjaus: Ye Lou. Käsikirjoitus: Ye Lou ja Yingli Ma – Feiyu Bin romaanista ”Tui na”. Kuvaus: Jian Zeng. Lavastus: Johann Johannsson (production designer). Erikoistehosteet: Song Liu, Imade Forest. Puvut: Dingmu Zhang. Musiikki: Lin Zhu. Leikkaus: Jinlei Kong, Lin Zhu. Ääni: Kang Fu. Pääosissa: Guo Xiaodong (tri Wang), Huang Lu, Huang Xuan (hieroja Ma Xiao), Lei Zhang (tri Wangin tyttöystävä Kong), Hao Qin (hieromakeskuksen omistaja Fuming Sha), Zhihua Wang (hieromakeskuksen toinen omistaja Zongqi Zhang), Huaipeng Mu (Yiguang), Ting Mei (Du Hong), Junjun Huang, Lu Wang (seksityöläinen Mann).
114 min



Elokuvan historiassa näkövammaiset eivät ole olleet harvinaisia roolihahmoja. Sokeutumisella, sokeutumisen uhalla ja siitä toipumisella – usein ihmeparannuksen kautta – on ollut selkeä rooli tunteiden tuottamisen tasolla. Kiinalainen elokuvaohjaaja Ye Lou on ennenkin etsinyt kiinnostuksen kohteensa valtavirran ulkopuolelta, eikä Feiyu Bin romaaniin ”Tui na” perustuva samanniminen elokuva tee poikkeusta. Vaikka Kiinan filmiviranomaiset eivät tällä kertaa levitykseen puuttuneet, kyse ei ole edelleenkään kiinalaisen elokuvan valtavirrasta.

Elokuvan keskiössä on näkövammaisten mies- ja naishierojien työpaikka miljoonakaupunki Nankingissä. Ohjaaja Ye Lou tarkkailee maailmaansa riittävältä etäisyydeltä välttääkseen vanhoihin elokuvaan liitetyn sääliä hakevan sentimentaalisuuden, omalla tavallaan hän demystifioi näkövammaisuuden ja keskittyy ihmisten rakkauden, turvallisuuden sekä vakauden kaipuuseen: näkövammaiset ja sokeat ihmiset saavat puhua itse omasta puolestaan mieluummin kuin että heidän tarinaansa kerrottaisiin tai heidän elämäänsä peräti tirkisteltäisiin. Uutuutta on sekin, että kiinalainen traditio on pitkään kannatellut varsin patronoivaa asennetta vammaisuuteen, puhumattakaan siitä, että esiteltävään kuvioon olisi voitu liittää seksuaalisuutta. Ye Lou avaa näin uuden lehden kiinalaiseen elokuvaan.

Sha Zongqi -hierontakeskus Nankingissa on arvostettu ja hyvin johdettu työpaikka, jossa hierojia kutsutaan tohtoreiksi ja heidän ammattitaitoaan kunnioitetaan. Kahden itsekin sokean omistajan persoonallisuudet ovat kovin erilaisia, toinen esiintyy avoimesti ja toinen enimmäkseen vaikenee. Tiukka yhteisöllinen asetelma säröilee, kun paikalle saapuu pörssiromahduksessa omaisuuden menettänyt tri Wang (Xiaodong Guo) mukanaan nuori tyttöystävä Kong (Lei Zhang) – tässä amatöörinäyttelijä tekee vahvan ja rohkean roolin. Hierojiin kuuluu myös komea nuori mies Ma Xiao (Xuan Huang), joka hormoniensa hyrrätessä lähestyy Kongia, vaikka pistäytyykin kaverinsa houkuttamana myös Nankingin punaisten lyhtyjen alueella, jossa saa lohtua toiselta tunnepakolaiselta, seksityöläinen Mannilta (Lu Wang). Omistaja Zongqi puolestaan on obsessiivisesti rakastunut kauniiseen Hong Duhun (Ting Mei), mutta tämä ei ole kiinnostunut – syyksi riittää, että hänen mielestään sokealla ei voi olla käsitystä siitä, mitä fyysinen kauneus on.
Blind massage on näyttelijöiden tai heidän muodostaman ensamblen elokuva. Ohjaaja Lou käyttää hyväkseen dokumentaaria muistuttavaa tarkkailevaa tyyliä, joka ei liioittele päähenkilöiden tunnemaailmaa. Ristiriitaisuus ”normaalimaailman” kanssa tulee silti selväksi viimeistään silloin, kun liikkeen omistaja Fuming käy sokkotreffeillä tai Wang kokee nöyryytyksiä velkojiensa käsittelyssä.

Näkövammaisuuden teema ulottuu myös elokuvan taiteellis-esteettiseen kuvaukseen. Tyylitellyn sateisen ja rupisen Nanjingin lisäksi epäselvät näkymät, ”blurratut” kuvat, vääristyneet lähikuvat, kallistelevat ja horjahtelevat kameraliikkeet sekä tasapainottomat kuvakulmat assosioivat näön ongelmiin. Elokuvan musiikki on ambientia, minimalistista elegista melodiaa, jota täydennetään kiinalaisella huilumusiikilla loppua kohden.

Kiinalais-ranskalaisena yhteistyönä syntynyt elokuva sai Kultaisen karhun Berliinin 64. elokuvafestivaaleilla 2014.

– Jari Sedergren 2015

Ei kommentteja: