A
Girl Walks Home Alone at Night
Tuotantoyhtiö: Say Ahh
Productions, SpectreVision, Logan Pictures, Black Light District.Tuotannonjohtajat:
Ben Conrad, Daniel Grove, Patrick Grove, Nick Moceri, Daniel Noah, Reza Sixo
Safai, Alexei Tylevich, Josh C. Waller, Elijah Wood. Tuottajat: Ana Lily Amirpour, Justin Begnaud, Sina Sayyah. Ohjaus
ja käsikirjoitus: Ana Lily Amirpour. Leikkaus: Alex O’Flinn. Kuvaus: Lyle
Vincent. Erikoistehosteet: .
Kuvasuunnittelu: Sergio De La Vega. Lavastus: Sam Kramer. Puvut:
Natalie O’Brien. Ehostus: Jill Fogel, Louise Cockburn. Musiikki:
Johnny Jewel. Ääni: Jay Nierenberg, Robert Dehn. Pääosissa: Sheila
Vand (tyttö), Arash Marandi (Arash), Marshall Manesh (Hossein ”Narkkari”), Mozhan
Marnò (Atti ”prostituoitu”), Dominic Rains (Saeed, sutenööri), Rome Shadanloo (Saydah,
Prinsessa), Milad Eghbali (katupoika), Reza Sixo Safai (Rockabilly), Ray
Haratian (pomo ”Commercil”), Ana Lily Amirpour (luuranko-bilehile), Pej Vahdat (DJ
Porno), Masuka (kissa omana itsenään). Tv-esitys:
28.11.2015, YleTeema. K16 – 101 min esitys: 2KDCP, English subtitles
Farsinkielisiä kauhuelokuvia kaivanneille markkinat ovat olleet pieniä.
Ymmärrettävää kyllä, Ana Lily Amirpourin ohjaaman mustavalkoisen A Girl Walks Home Alone At Night -elokuvankaan
koti- ja kuvauspaikka ei ollut Iran, vaan Yhdysvaltain Kalifornia, joskin
tekijäkunnasta monet ovat iranilaisia emigrantteja. Amirpour on itse syntynyt
Britanniassa, mutta muutti jo lapsena perheensä mukana Miamin kautta
Kaliforniaan. Lukion jälkeen tie vei San Franciscon valtionyliopistosta jatko-opintoihin
elokuvakouluun UCLA:an.
Kyse on vampyyritarinasta ja sen myötä kauhusta, siis muotiaiheesta,
sillä kuten kriitikot bongasivat, vuoden 2014 kaikkein romanttisimmat elokuvat
olivat vampyyrielokuvia. Jim Jarmuschin Only
Lovers Left Alive vei yölliset haaveilut todella vanhaan aikaan, jossa
sielunkumppanit kohtaavat ajan ikuisuudessa aina uudestaan. Nyt esillä oleva elokuvaa
on monin tavoin Ana Lily Amirpourin käsialaa, sillä hän on ohjannut ja
käsikirjoittanut elokuvan, osallistunut tuottajana sen tekemiseen ja myös
näyttelee pienessä roolissa luurankona – hän on symbolisesti tämän elokuvan
luuranko.
Amirpourin elokuva on tietysti ottanut Jarmuschilta vaikutteita, vaikka
tapahtumat sijoittuvatkin iranilaiseen kaupunkiin, jota kutsutaan nimellä ”Paha
kaupunki”. Se sijaitsee jossakin öljyalueella. Mutta oma Aatami ja Eevansa
Amirpourin rakkaustarinaan kytkeytyy, aivan kuten Jarmuschilla.
Amirpourin vaikutteet ovat syvemmällä elokuvan historiassa kuin vain
nykytrendeissä. Yksityiskohtia ja kohtauksien inspiraatioita voi helpohkosti bongata
mielessään esimerkiksi spagettiwesternit, 1950-luvun nuorisorikollisia
käsittelevät elokuvat, autohurjastelujen varaan tehdyt elokuvat (”gearhead movies”),
teinien ”romkomit” eli romanttiset komediat ja iranilainen uusi aalto.
Vaikka Amirpour osoittaa tuntevansa elokuvaa syvällisesti
tyyliharjoitelmissaan ja parodianhalussaan, ei häntä voi syyttää omaperäisyyden
puutteesta: kuvat ovat ajatuksia herättäviä, symboliikaltaan kiintoisia, sillä
ne tuottavat hyvän yhdistelmän merkityksiä ja tunteita ilman, että ne
hyppäisivät silmille, eikä niitä ole myöskään häiritsevällä tavalla
alleviivattu. Jännitettä haetaan pysähtyneillä kuvilla, jotka saavat katsojan
ajatukset liikkeelle ohjaajan haluamaan suuntaan. Ihmiset ovat elokuvassa niin
lähekkäin, että intiimi persoonallisuus tulee väkisinkin läpi. Amirpour kuvaa
selvästi omia unelmiaan.
–
Jari
Sedergren, joka käytti lähteenään ennen kaikkea Sheila Malleyn arvostelua
osoitteessa rogertebert.com mutta myös
eräitä muita arvosteluja (2016)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti