Ixcanul
Guatemala, Ranska 2015. Tuotantoyhtiö: La Casas de Produccion (Guatemala), Tu Vas Voir (Ranska).Tuotannonjohto:
Inés Nofuentes. Tuottajat: Jayro Bustamante, Marina Peralta, Pilar Peredo,
Edgard Tenembaum. Ohjaus ja
käsikirjoitus: Jayro Bustamante. Leikkaus: Cesar Diaz. Kuvaus:
Luis Armando Arteaga. Lavastus: Pilar Peredo. Puvut: Sofia Lantan.
Ehostus: Aika Sato. Musiikki: Pasqual Reyes. Ääni: Eduardo
Cáseres Staackman. Pääosissa: Marvin Coroy (El Pepe), Manuel Manuel Antún (Manuel),
Justo Lorenzo (Ignaio), María Telón (Juana), Maria Mercedes Coroy (Maria). K12 (R&A -festivaaliesitys) – 90 min
Guatemala on kuulunut epäilemättä elokuvan hard core -käyttäjienkin
maalistalla harvinaisempaan päähän, mutta Jayro Bustamanten ohjaama
draamatrilleri Ixcanul voi aiheuttaa
tässä pysyvän muutoksen. Berliinin elokuvajuhlilla Alfred Bauer –palkinnon
napannut elokuva tuli Guatemalan kaikkien aikojen ensimmäiseksi ehdokkaaksi
myös amerikkalaiseen Oscar-kisaan parhaasta vieraskielisestä elokuvasta, mutta
ei tullut valituksi, kuten ei Suomen vastaavassa asemassa ollut kisaelokuva Miekkailijakaan.
Ixcanul eli ”Tulivuori” on saanut festivaalimenestystä paitsi
Meksikossa (Guadalajara) ja Kolumbiassa (Cartagena), myös Euroopassa (Ghent) ja
Intiassa (Mumbai) sekä Yhdysvalloissa (Philadelphia). Nämä varmistavat että guatemalalainen
elokuva tulee jatkossa noteeratuksi kaikkialla maailmassa. Amerikkalainen
Variety arvosteli Scott Foundasin kynällä Ixcanulia
”liikuttavaksi, hypnoottisen kauniiksi debyytiksi” ja etsi vertailukohtia
Werner Herzogin tuotannosta – tai pikemminkin kuin vertaillen saksalaisen
eksentrikon teoksiin, elokuvaa luonnehdittiin herzogilaiseksi, eräänlaiseksi
sielunkumppaniksi siis.
Aivan täysin guatemalalaisvoimin ohjaaja Bustamante ei ollut
liikkeellä, sillä paikallisen La Casa de Produccionin lisäksi toinen tuottajayhtiö
löytyi Ranskasta, jossa Tu Vas Voir lähti mukaan hankkeeseen. Yhtiön meriitteihin ja varmasti tunnetuimpiin
saavutuksiin kuuluu Walter Sallesin Moottoripyöräpäiväkirja.
Ixcanul on kertomus nuoresta maya-naisesta Maríasta, joka
elää kaqchikel-kielisten kahvinviljelijöiden yhteisössä luonnon kiertokulun
sanelemassa elämänjärjestyksessä, johon ennalta järjestetyt avioliitot
luonnistuvat helposti. Luonnon ja ihmisen välinen suhde on välitöntä, aitoa ja
intuitiivista. Luonto vertautuu lumoavissa kuvissa äiti-maahan, naiseuden
voimaan, seksuaalisuuteenkin. Usko luonnonvoimiin on lapsenomaista ja
rituaalista. Tyttären ja äidin suhde on kuvattu herkästi, ja tähän vahvaan
alkukantaiseen siteeseen pohjaa myös elokuvan herkkyys ja voima.
Mutta uhkaavan tulivuoren tuolla puolen on suuri toinen, moderni
maailma, joka on ollut nuoren naisen utooppisissa ajatuksissa usein, sillä
sieltä kuulee tarinoita suurista taloista, valaistuista kaduista ja valmiiksi
kuorituista hedelmistä. Maria tekee oman ratkaisunsa, joka tarkoittaa
irtaantumista vanhasta järjestyksestä.
Ei-toivottu raskaus on asia, jota ei oman maailman puitteissa saada
ratkaistuksi. Nuoren 17-vuotiaan maaseudun naisen ja modernin suurkaupungin
aiheuttama kulttuurinen yhteentörmäys on tietysti järisyttävä: se ei
todellakaan ole maailma, missä nuori ihminen voisi päättää omasta kohtalostaan.
Ohjaaja on luonnehtinut muutoksen perustekijöitä: kaupunkielämän rankingissa
mayat ovat alimpana ja maya-väestön keskuudessa alimpana ovat naiset. Jos
menneisyys ja nykyisyys ovat sovittamattomalta tuntuvassa ristiriidassa, niin sama
termi luonnehtii selkeästi myös käytännön elämää.
–
Jari
Sedergren maaliskuussa 2016
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti