Valerie
a týden divu
Valerie and Her Week of Wonders
Tsekkoslovakia 1970. Tuotantoyhtiö: Filmové studio Barrandov. Tuottaja:
Jirí Becka. Ohjaus: Jaromil Jires. Käsikirjoitus: Jaromil Jires
ja Ester Krumbachová – Vitezslav Nezvalin romaanista. Dialogi: Jirí Musil. Kuvaus:
Jan Curík. Lavastus: Ester Krumbachová (kuvasuunnittelu), Jan
Oliva (art director), Josef Calta (lavasteet). Puvut:
Eva Lackingerová. Ehostus: Ladislav Bacílek. Musiikki: Lubos
Fiser ja Jan Klusák. Leikkaus: Josef Valusiak. Ääni: Emil
Poledník. Pääosissa: Jaroslava Schallerová (Valerie), Helena Anýzová (Isoäiti
/ Elsa / Matka / Rusovláska), Peter Kopriva (Orlík), Jirí Pryník
(Haisunäätä-konstaapeli), Jan Klusák (Gracián), Libuse Komancová (uusi
palvelija), Karel Engel (Kocí Ondrej), Alena Sotjáková (Hedvika), Otto Hradecký
(maajussi), Martin Wielgus (Haisunäätä-isä), Jirina Machalická (kukkamyyjä). 77
min
Jaromil Jiresin elokuva Valerie a týden divu (1970) on satujen inspiroima, surrealistinen
kertomus nuoren 13-vuotiaan Valerien viikosta, jolloin hänestä tulee nainen. ”Liisa
Ihmemaassa” ja ”Punahilkka” ovat lähimmät alluusiot surrealistisessa tarinassa,
jossa yhdistyvät kiehtovaksi kokonaisuudeksi kaikki tärkeät elämän osa-alueet:
rakkaus, pelko, seksuaalisuus ja uskonto. Elokuva on hyvä esimerkki Tsekkoslovakian
uuden aallon ulottuvuuksista, joissa unenomaisuus voi saada jopa disorientoivia
ja hallusinatorisia piirteitä.
Tsekkiläisen pikkukaupungin tyttö Valerie viettää
suurimman osan ajastaan ikkunan äärellä makuuhuoneessaan seuraten kadun
liikennettä. Valerie on periaatteessa tavallinen tyttö, sillä hän rakastaa
kukkia, lintuja ja hedelmiä. Isoäidin luona elävän orvon tytön turvallisuuden
tunne liittyy oleellisesti hänen äitinsä hänelle antamiin taikakorvarenkaisiin.
Läheiseen piiriin kuuluvat myös Orlik-poika ja hänen kummallinen isänsä, jolla
on yhteyksiä pimeisiin voimaan. Valerien maailma on sadunomainen, jota
kuitenkin uhkaavat monet erilaiset ilmiöt – hän on äärimmäisen monimutkaisella
tiellä matkalla viattomuudesta kokemukseen.
Kuten odottaa sopii, Valerien heräävä seksuaalisuus
saa hänet vaaraan: kuinka matkalla käy, kun vastaan tulevat vampyyrit, murhaaja
ja vähintäänkin hämärä puuperhe. Tarina, eivätkä myöskään sen henkilöt noudata
elokuvan edetessä arkipäivän logiikan sääntöjä: se on koettava, eikä tulkinnan
avaimeksi käyvistä yksityiskohdista ole visuaalisessa runsaudessa pulaa.
Jires käyttää kameraa luovasti blurraten etualaa,
kirkastaen läpinäkyviin ohimeneviin hetkiin, ja valon heijastumiin sekoittuvat verta
pisaroivat kukat, hämähäkin seitti ja tulenlieskat, jotka siivilöivät erilaisia
valoja silmien näkyville. Valo on luovasti mukana erottamassa todellista ja
henkistä maailmaa: valoa pelkäävät tietysti myös vampyyrit, jotka johdattavat
Valerien makuuhuoneen yliluonnollisen maailman heräävään todellisuuteen alla
olevalla kadulla. Kaikki tämä surumielisen musiikin toistaessa sanomaa, jossa
aikuisuus on aina vain kummallisempaa.
–
Jari Sedergren 2015
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti