Ghost World
Yhdysvallat – Iso-Britannia – Saksa 2000.Tuotantoyhtiö: Granada Films, United Artists Tuottajat:
Lianne Halfon, John Malkovich, Russell Smith. Ohjaus: Terry Zwigoff. Käsikirjoitus:
Terry Zwigoff ja Daniel Clowes – Clowesin sarjakuvasta. Leikkaus: Carole
Kravetz-Avkanian, Michael R. Miller. Kuvaus: Affonso Beato. Erikoistehosteet: Ron Bolanowski,
Michael Duenas. Kuvasuunnittelu:
Edward T. McAvoy, Alan E. Muraoka. Lavasteet:
Lisa Fischer. Musiikki: David Kitay. Ääni: Mark Weingartner,
David Bergad, Pjotr Filipowski, John Nutt. Ehostus:
Emjay Olson, James Ryder. Pääosissa: Thora Birch (Enid), Scarlett
Johansson (Rebecca), Steve Buscami (Seymour), Brad Renfro (Josh), Illeana
Douglas (Roberta Allsworth), Bob Balaban (Enidin isä), Stacey Travis (Dana ),
Charles C. Stevenson Jr. (Norma), Dave Sheridan (Doug), Tom McGowan (Joe), Debra
Azar (Melora), Brian George (pomo Sidewinderillä), Pat Healy (John Ellis). Helsingin
ensi-esitys:, maahantuoja: Scandbox Entertainment Finland Oy (videolevitys, dvd).
VET: 104626 – K7 – 3042 m / 111 min
Terry Zwigoffin ohjaama Ghost World perustuu Daniel Clowesin
underground-sarjakuvaan. Käsikirjoitukseen
Zwigoffin esikoiseen fiktiivisen elokuvan saralla miehet tekivät yhdessä.
Kiinnostus alaan oli todistettu jo aiemmin, sillä ohjaajan taustalta löytyy dokumenttielokuva
Crumb maailmankuulusta u-sarjakuvan
tekijästä. Louie Bluie puolestaan oli
dokumentti vanhasta chicagolaisesta bändistä.
Vuonna 2000 valmistunut Ghost
World kertoo erilaisista nuorista, tarkemmin yhdestä niistä, jotka eivät
ole suosittuja tai ajan muotisanalla ”cool”. Elokuvan pääosassa on 18-vuotias
nuori nainen Los Angelesista. Hän on juuri valmistunut koulussa, mutta
tulevaisuuden näkymät ovat ihan auki. Ei koulua, ei avioliittoa, ei uraa, liekö
selvillä siitä mitä edes lähipäivinä tekee. Enid (Thora Birch) liikkuu yhdessä
Rebeccan (Scarlett Johansson) kanssa. He ovat fiksuja ja jälleen ajalleen
tyypillisesti kyynisiä, mitä kautta heidän valintansa on olla erilainen. He
ovat yhdessä siksi, että poikkeavat valtavirrasta – musiikkikinakin soi
mieluummin rock’nroll 1960-luvulta ja he näyttävät 1970-luvun punkeilta. Heissä
ei ole poliittisen korrektiuden siementäkään omassa vakaumuksessaan.
Enidin jutut menevät monilta ohi, ja häntä kohdellaan friikkinä. Se ei
kuitenkaan Enidiä häiritse. Vasta kun Rebecca ”hankkii itselleen elämää”, Enid
jää yksin. Tällöin hän tutustuu savikiekkoja keräämään mieheen (Steve Buscemi),
joka on häntä itseään parikymmentä vuotta vanhempi. Epätodennäköistä se
tietysti on, varsinkin kun Seymour on itse nörtahtava ja hakee tyttöystävää
itselleen varsin epäcoolisti seuranhakupalstoilta. Kyse onkin aluksi vain vitsistä,
käytännöllisestä pilasta, mutta käy niin, että eräänä hetkenä Enid huomaa
pitävänsä Seymourista.
Maailmankuulu, viime vuonna edesmennyt elokuvakriitikko Robert Ebert
sanoi, että Seymour muistuttaa jotakuta, jonka hän tuntee ja se joku on
elokuvan ohjannut Terry Zwigoff. Hän vertasi Buscemin ulkonäköä ja käytöstä
elokuvaroolissaan siihen, miten Zwigoff itse on. Uskottava on, että kyseessä on
jonkinlainen omakuva?
Vaikka elokuva ei suurta huomiota saanut suomalaisessa ympäristössä, ne
jotka noteerasivat Ghost Worldin,
käyttivät lähinnä ylistävää tekstiä. Kun dvd ilmestyi Suomessa 2002, elokuvaa
sanottiin ”vuoden parhaaksi nuorisoelokuvaksi” (Ksml) ja jopa ”vuoden parhaaksi
amerikkalaiseksi filmiksi” (Hbl). Elokuva oli piristävä poikkeus siksikin, että
siitä ei löytynyt sentimentaalisuutta, vaan se oli kuin elävästä elämästä.
Ghost Worldin tärkeitä piirteitä on sen kyky kuunnella ja tehdä
kuunneltavaksi ajattelevia ja tuntevia ihmisiä. Yhdelle elokuvalle siinä on
paljon sanomaa.
–
Jari
Sedergren 23.2. 2016
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti