You’re
Ugly Too
Irlanti
2015. Tuotantoyhtiö: Savage Productions, Iris Film Board.Tuottajat:
Conor Barry, John Keville. Ohjaus ja
käsikirjoitus: Mark Noonan. Leikkaus:
Colin Campbell. Kuvaus: Tom Comerford. Erikoistehosteet: . Lavastus: Neill Treacy. Ehostus:
Julie-Ann Ryan. Musiikki: David Geraghty. Ääni: Dean Jones. Pääosissa:
Laura Kinsella (Stacey), Aidan Gillen (Will), Simon McQuaid (baarimikko), Jesse
Morris (vihainen kuski), George Pistreanu (Tibor), Erika Sainte (Emilile),
Steve Wall (lakimies). 81 min
Irlantilaisen käsikirjoittaja-ohjaajan Mark Noonanin ensimmäinen
elokuva You´re Ugly Too sai
ensi-iltansa Berlinalen sukupolvi-sarjassa.
Keski-Irlannin näyttäviin maisemiin sijoittuva ja sen modernin maailman
tuottamia vastakohtia taitavalla kamerakädellä visualisoiva elokuva on
positiivisten ja negatiivisten tunteiden kuvaus hyveineen ja puutteineen.
Elokuva on palkittu ainakin viidellä kansainvälisellä festivaalilla.
Muutamaa vuotta aiemmin isänsä menettänyt 11-vuotias Stacey (Lauren
Kinsella) on olosuhteiden pakosta vaarassa joutua kasvatuskotiin. Eno Will
(Aiden Gillen) ehtii kuitenkin vapautua vankilasta ajoissa, ja niin tyttö
muuttaa vain kuusi viikkoa äitinsä kuoleman jälkeen syvälle Irlannin
maaseudulle. Orpo tyttö ja eno tutustuvat hiljalleen toisiinsa, mutta heidän on
kyettävä kestämään menneisyyden kipeät varjot. On päästävä jaloilleen ja
annettava mennä, opettaa irlantilaisen huumorin täyttämä elokuva. Avainsanoina
ovat toivo ja epätoivo, rakkaus ja väärinymmärrykset – vastakohtapareja voisi
luetella enemmänkin. Niitä sitoo yhteen hyvä huumori.
Elokuvan tarinassa pari saa asuinpaikan Staceyn äidin trailerparkkiin
jättämästä asuntovaunusta, mutta yhteiselämä ei ole helppoa, koska Willillä on
tekemistä paitsi ehdonalaisvalvojansa myös isän roolin omaksumisessa, eikä
Stacey teinikapinoinnissaan tee asioita ainakaan helpommaksi. Kun Staceyltä
vielä evätään koulunkäynti sairautensa vuoksi, suhde kärjistyy entisestään,
vaikka naapuriapua onkin tarjolla.
Elokuvan pienehkö henkilögalleria on uskottava. Ohjaaja käyttää paljon
puhetta omassa käsikirjoituksessaan, mutta antaa visuaalista tilaa näyttelijöiden
eleille ja ruumiin kielelle, mistä kiitos kuuluu myös kuvaaja Tom Comerfordin
kuvaustyylille. David Gerarghtyn kitarapohjainen musiikki antaa tilaa, mutta on
silti keskeisessä roolissa, sillä ohjaaja on sijoittanut 81-minuuttiseen
elokuvaansa runsaasti musiikkipainotteisia montaasijaksoja.
–
Jari
Sedergren 2016
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti