Samson and
Delilah
Simson ja Delila / Simson och
Delila
Yhdysvallat 1949. Tuotantoyhtiö: Paramount Pictures. Tuottaja
ja ohjaus: Cecil B. DeMille. Käsikirjoitus: Jesse L. Lasky Jr. –
taustalla sitä kreditoimatta Vladimir Jabotinskyn romaani ”Judge and Fool”,
tunnetaan myös nimellä ”Samson the Nazarite”. Kuvaus: George Barnes,
Dewey Wrigley. Lavastus: Hans T. Dreier, Walter Tyler. Lavasteita tekivät Sam Corner, Ray Moyer ja
kreditoimattomana Maurice Goodman. Puvut: Edith Head. Musiikki:
Victor Young. Leikkaus: Anne Bauchens. Ääni: John Cope, Harry Lindgren. Makeup: Wally Westmore (supervisor). Pääosissa:
Hedy Lamarr (Delilah), Victor Mature (Samson), George Sanders (Gazan valtias),
Angela Lansbury (Semadar), Henry Wilcoxon (Ahtur), Olive Deering (Miriam), Fay
Holden (Hazelelponit), Julia Faye (Hisham), Russ Tamblyn (Saul), William Farnum
(Tubal), Lane Chandler (Teresh), Moroni Olsen (Targil), Francis McDonald
(tarinankertoja), Make Mazurki (Filistealaisten sotilaiden johtaja), Boyd Davis
(ylipappi). Helsingin ensiesitys: 23.3.1951 Savoy – maahantuoja: Oy Paramount Films Ab.
Uusintaesitys: 17.3.1972
Alfaromeo.Televisiossa 16.3.1991 YleTV2. VET
31843 – K12 – 3850 m / 141 min
Cecil Blount de Mille (1881–1959) teki kaikkiaan
seitsemisenkymmentä elokuvaa, monet niistä aikansa suursuosikkeja. Vuonna 1913
alkaneeseen uraan mahtuu lukemattomia lajityyppejä patrioottisista
sotaelokuvista westerneihin ja draamasta uskaliaisiin eroottisiin komedioihin.
Uransa loppupuolella de Mille kuitenkin tarttui spektaakkelihaasteisiin, hyvänä
esimerkkinä Kymmenen käskyä ja
Raamatun Tuomarien kirjaan, tarkemmin sen lukuihin 13–16 perustuva tarina Simson ja Delila (1949).
Elokuvan ytimessä ovat naisen kosto ja jumalausko.
Filistealaiskaunotar Delila (Hedy Lamarr) on iskenyt silmänsä daanilaiseen
soturiin tai vapaustaistelijaan, lihaksikkaaseen Samsoniin (Victor Mature).
Samson ei tunne samanlaista vetoa Delilaan, sillä hän on toivottoman rakastunut
Delilan vaaleaan sisareen Semadariin – tätä näyttelee muuten Murhasta tuli totta -tv-sarjan tähti
Angela Lansbury. Kun Semadar kuolee, ryhtyy mustasukkaisuuteensa tukahtuva Delila
kostopuuhiin tukenaan Gazan ylimmäinen valtias (George Sanders).
de Millen raamatunluenta ei ole uskonnollista, mikäli
kriitikoihin on luottamista. Kyse ei ole myöskään avoimesta seksistä. Sen
sijaan 1990-luvun alussa yksi jos toinen kriitikko muistutti ohjaajan tavasta
noudattaa ”Hollywoodin kieroja moraalisääntöjä”, kuten Timo Malmi (IS
16.3.1991) asian hienosti kiteytti. Komealihaksisia miehiä elokuvaan oli jo
varhaisista ajoista lähtien tuonut erityisesti antiikin tarinaperine, eikä
leijonien kanssa painiva Samson tee tässä poikkeusta. Vertaukset nykypäivien
bodareihin ovat tietenkin turhia, mutta ruokavalioita lihassankarit aiemminkin
noudattivat, jos kohta dopingaineet olivat myöhempinä vuosikymmeninä
tehokkaampia. Hintelämmissä miehissä ne herättivät vastustamatonta halua
vitsailuun. Esimerkiksi Groucho Marx murjaisi juuri tästä elokuvasta, ettei
voinut sietää filmejä, joissa miestähdillä oli suuremmat rinnat kuin
naistähdellä.
Mainettaan parempana elokuvana Simson ja Delila -elokuvaa pitänyt Pekka Huolman luetteli
Keskisuomalaisessa (16.3.1991) pahansuopien kriitikkojen lausumat: elokuva on
lapsellinen, suureellinen, pahvikulisseissa tehty ja historiaa vääristelevä. Näiden
sijaan kannattaa kiinnittää huomiota Simsonin lankeemusta edeltävään ylpeyteen
ja kiipimishaluun, Delilan tuhoisaan mustasukkaisuuteen ja omistushaluun ja
erityisesti siihen, kuinka juuri nämä ominaisuudet tekevät kyvyttömäksi nähdä
asioita muuten kuin omasta perspektiivistään – teema on näinä
mielipiteenvapauden aikana ajankohtainen. Huolman kirjoitti Jesse Laskinin ja
Frederic Frankin käsikirjoitusta kiitellen: ”Juuri näkemisen teema on
keskeinen: sokea mutta teräväaivoinen näkee paremmin kuin näkevä joka on
ajattelultaan rajoittunut. Toisena teemana on usko: joka uskoo, hänellä on
voimaa.”
Suomeen saavuttuaan 1951 elokuva sai arvovaltaista tukea
Helsingin yliopiston assyriologisen ja seemiläisen filologian professori Armas
Saloselta, joka todisti että arkeologisen materiaalin käyttö oli onnistunutta
ja oikeaan osunutta ja että filmi asettaa filistealaiset oikeaan valoonsa ja
”siitä on suurella yleisöllä paljon opittavaa historiantuntemuksen alalla”. (US
25.3.1951)
- Jari Sedergren
22.3.2016
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti