Spider-Man
Hämähäkkimies / Spiderman
Yhdysvallat 1977. Tuotantoyhtiö: Columbia Pictures
Corporation, Danchuk Productons.Tuotannonjohto: Charles Fries, Dan Goodman.
Tuottaja: Edward J. Montage. Ohjaus: B. W.
Swackhamer. Käsikirjoitus: Alvin Boretz. Leikkaus: Aaron Stell. Kuvaus:
Fred H. Jackman Jr. Erikoistehosteet:
Don B. Courtney . Lavastus: James Hulsey, Charles Korian. Puvut:
Frank Novak. Ehostus: Robert Hickman, Bette Iverson. Musiikki:
Johnnie Spence, Greg Hundley. Ääni: Martin Raymond Bolger. Pääosissa:
Nicholas Hammond (Hämähäkkimies / Peter Parker), David White (J. Jonah Jameson),
Lisa Eilbacher (Judy Tyler), Michael Patatki (kapteeni Barbera), Hilly Hicks
(Joe ”Robbie” Robertson), Jeff Donnell (May Parker, Peterin täti), Robert hastings
(Monahan), Ivor Francis (professori Noah Tyler), Thayer David (Edward Byron). Stunttimies: Fred M. Waugh. Helsingin ensi-esitys: 4.4.1980 Rex, maahantuoja: Warner Bros. / Columbia Pictures.
VET: 87855 – K12 – 2545 m / 93 min
Nyt vuonna 2016 elämme valkokankaiden supersankareiden aikaa. Uusin, jo
pari vuotta liikkeellä elokuvateattereissa ollut villitys on yhdistää monet
aiemmat sankarit yhteen ja samaan elokuvaan, usein keskinäisen vastakkainasettelun
merkeissä. Supersankareiden yksilöllisyys on siis puntarissa uudesta näkökulmasta.
Mutta näin ei ole aina ollut.
Hämähäkkimiehen hahmo sinällään oli tuttu Marvelin sarjakuvista jo vuodesta
1962. Amazing Fantasy -lehdessä esitelty supersankaritarina oli Stan Leen
kirjoittama ja Steve Ditkon piirtämä. Siksi oli luontevaa, että ensimmäiset
sovellukset televisioon olivat animaatioita.
Nyt nähtävä Hämähäkkimies oli
televisiossa vuonna 1978 alkaneen sarjan The
Amazing Spider-Man pilottiosa, jota tuottajat päätyivät levittämään myös
elokuvateattereihin. Se ei ollut ajalleen ainutkertaista, sillä Ihmenaisen,
Hulkin ja Dr. Strangen ja Kapteeni Amerikan ympärille rakennettiin 1970-luvun
loppupuolella omat tv-elokuvansa (telefilm).
Ne eivät olleet sarjoina kovin pitkäikäisiä, vaikka Hulk sentään jatkoi sillä
kierroksella vuoteen 1982.
Spider-manin juonikuvio vaikuttaa lähes neljänkymmenen vuoden
jälkeen kovin tutulta, vaikka tuttuutta voitaisiin hyvin etsiä jo 1950-luvun
Teräsmies-tarinoista: New Yorkia ja oikeastaan muutakin maailmaa uhkaa
riittävän hullu, rahanahne tiedemies, joka on tietokoneita hyväksikäyttämällä
kehittänyt mahdollisuuden ajatuksensiirron avulla mullistaa elämän perusteet.
Sanomalehti Daily Buglen toimituksessa kuitenkin tapahtuu kummia, kun radioaktiivinen
hämähäkki puraisee tulevaa sankaria: lehden käyttämä free lance -valokuvaaja
saa tämän sattumuksen kautta kolhuja kestävän ruumiin, liimanäpit ja
kiipeilytaidon, jonka avulla konnia voi toimittaa sinne minne he laillisessa
yhteiskuntajärjestyksessä kuuluvatkin.
Suoraviivaista ja selkeää, mistä myöhemmät hämähäkkimiestarinat
pyrkivät irti päästäkseen syvempiin vesiin. Aivan kuten Batman-tarinoissa
synkemmät ja mutkallisemmat juonet kytkeytyvät supersankarien identiteettien
monimuotoisuuteen ja sen aiheuttamiin vakaviin henkilökohtaisiin ongelmiin.
Toki viitteitä elokuvamme antaa siihenkin, sillä huonona vaihtoehtona rahalle
ovat nimenomaan joukkomittaiset itsemurhat, teema, jota traumaattinen Hämähäkkimies
ikuisesti tulee vatvomaan yksilötasolla omassa elokuvaelämässään.
–
Jari
Sedergren 2016
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti