Fehér
isten
White God / White God
Unkari
2014. Tuotantoyhtiöt: Proton Cinema, Pola Pandora Filmproduktions,
Filmpartners, Film i väst Ab, The Chimney pot, Hungarian National Film Fund,
ZDF / Arte. Tuotantopäällikkö: Gábor Téni. Tuottaja:
Eszter Gyárfas, Viktória Petrányi. Ohjaus: Kornel Mundriczó. Käsikirjoitus: Kornel Mundriczó, Viktória
Petrányi, Kata Wéber. Kuvasuunnittelu:
Márton Àgh. Lavastus: Panni Lutter. Kuvaus: Marcell Rév. Musiikki:
Asher Goldschmidt. Visuaaliset efektit:
Eric Schaechter. Leikkaus: Dávid Jancsó. Ääni: Thomas Huhn. Pääosissa:
Zsófia Psotta (Lili), Sándor Zsótér (Dániel), Lili Horváth (Elza), Szabolcs
Thróczy (vanha mies), Lili Monori (Bev), Gergely Bánki ja Tamás Polgár (rankkurit),
Lászlo Gálffi (musiikinopettaja), Károly Ascher (Péter), Erika Bodnár
(naapuri), Kornel Mundriczó (afgaani). Helsingin ensiesitys: 30.1.2015
Kinopalatsi. Maahantuoja: Future Films Oy. VET
m / 121 min
Unkarilaiset elokuvat onnistuivat tekemään usealla vuosikymmenellä
vaikutuksen katsojiin koko maailmassa. Viime aikoina se on ollut
harvinaisempaa, mutta Fehér isten
(suom. Valkoinen jumala) iski 2014 sellaisen käden pöytään, että katsojat
vakuuttuivat kaikkialla maailmassa. Kaikki se osaaminen on tallella sai
tuplavarmistuksen, kun keskitysleirikuvaus Son
of Saul (Saul fia) räjäytti potin Oscar-kisoissa kuluvana vuonna. En tiedä,
onko Fehér isten -elokuvan leikannut
Dávid Jancsó sukua tunnetulle suurohjaaja Miklos Jancsólle, jolle elokuva on
omistettu, mutta yhtä kaikki: ohjaaja Kornel Mudriczó, käsikirjoittajat,
kuvaajat ja leikkaajat ovat onnistuneet tekemään rajun, symbolisesti vahvan
kuvauksen ihmisistä ja koirista, mutta myös heidän välisistä suhteistaan.
Symboliikka ja elokuvan esille tuoma asennemaailma on tulkittavissa myös
unkarilaiseen yhteiskuntaan kohdistuvaksi kritiikiksi.
Se nyky-Unkari, joka Mudriczón elokuvasta välittyy, on jumalattoman
kova. Nuori tyttö Lili joutuu isälleen, kun äiti lähtee pitkälle matkalle, eikä
yhteiselo oikein suju. Eläinten ruhojen parissa työskentelevä
lihatarkastaja-isä ei halua antaa Lilille mahdollisuutta pitää koiraa, joka on
paitsi valtion vero-objekti myös kaikkea muuta kuin rotuvalio. Ihmiset ja
yhteiskunta rankkureineen suhtautuvat kulkukoiriin vihamielisesti – mutta niin
tekevät myös ihmiset toisilleen.
Valkoisen jumalan perusvire onkin analogia ihmisten ja koiran
kohtelussa. Lili ja Hagen-koira joutuvat pian omille teilleen ja elokuva seuraa
vuorovälein sitä, kuinka sekä 13-vuotias tyttö että koira laitetaan liekaan ja
jos suoraan sanotaan, piestään yhteiskuntakelvolliseksi yhteiskuntaan, joka ei
ole kelvollinen. Lilin vaivoina ovat tyrannimainen isä ja musiikinopettaja,
koiraparka taas otetaan kiinni ja koulutetaan tappelukoiraksi. Kun sitten
irtiottoja tapahtuu, elämä käy rankasti päälle kuin raivo härkä. Mutta silti
sorretuillakin on mahdollisuus vastarintaan…
Kun Marcell Révin kamera seuraa kahta tarinaa, kuvaajan polvet ovat,
jälleen symbolisesti sanottuna, olleet notkeita, ja näkökulma muuttuu koiran ja
nuoren tytön silmin nähdyksi. Mutta Fehér
isten -elokuvan näkökulmassa koiraa ei inhimillistetä, eikä myöskään Lilin
elämää. Koira on koira vapaana, vangittuna, ystävän seurassa, kulkukoirana ja
lauman johtajana. Mutta niin Lilikin joutuu eri rooleihin nuoren kasvavan tytön
kriiseissään, eivätkä ne totta vie ole mukavia.
Elokuvan koirien määrä on hurja, 250, ja tekijät vakuuttivat
tuoreeltaan, että kaikkia näitä tehtävään huolellisesti koulutettuja eläimiä
kohdeltiin hyvin – aivan kuin amerikkalaisissa, nykyaikaisissa määräyksissä
sanotaan. Taustaa eri kohtausten tekemisestä ladattiin varmuuden vuoksi myös
YouTubeen.
Unkarilaisilla elokuvilla on ollut taipumus olla hienosti realistisia
ja fantastisia yhtä aikaa. Nyt tähän realismipiirteeseen on tullut lisukkeena
katsojaan asti sattuva kovuus, mutta elokuvan monet sanomat on silti luettava
rivien välistä niin kuin vain paras katsoja osaa.
-
Jari Sedergren 6.5.2016
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti