Truly,
Madly, Deeply
Tuotantoyhtiöt: BBC British
Broadcasting Corporation, Lionheart International, Winston Pictures. Tuotantopäällikkö: Mark Shivas. Tuottaja: Robert Cooper.
Ohjaus, käsikirjoitus: Anthony
Minghella. Kuvaus: Remi Adefarasin. Kuvasuunnittelu:
Barbara Gosnold. Lavastussuunnittelu:
Jim Holloway. Puvut: James Keast. Ehostus: Jayne Buxton, Fran Needham. Musiikki:
Barrington Pheloung. Leikkaus: John Stothart. Ääni: Philip Taylor. Erikoistehosteet: Graham Brown. Visuaaliset efektit: Ian Legg
(konsultti). Pääosissa: Juliet Stevenson (Nina), Alan Rickman (Jamie), Jenny Howe (Burge), Bill
Paterson (Sandy), Carolyn Choa (kääntäjä), Christopher Rozycki (Titus), Keith
Bartlett (Plumber), David Ryall (George), Stella Maris (Maura), Ian Hawkes (Harry),
Deborah Findlay (Claire), Vania Vilers (ranskalainen), Arturo Venegas
(Roberto), Richard Syms (Symonds), Michael Maloney (Mark). 106 min
Anthony Minghellan vuonna 1990 ohjaama Truly, Madly, Deeply on fantasiamusiikkidraama, joka tehtiin BBC:n
Screen Two-sarjaan. Myöhemmin 1990-luvulla erityisesti elokuvilla Englantilainen potilas ja Lahjakas Mr. Ripley kuuluisuuteen
noussut Minghella sanoi tehneensä käsikirjoitus ”välineeksi, jolla [Juliet
Stevenson] voi osoittaa kaikki lahjakkuuden alueensa”, hän kun ”osaa soittaa
pianoa, pitää tanssimisesta ja hänessä on omat omituiset piirteensä, joita hän
ei tavallisesti voi ilmaista niissä klassisissa osissa, joihin häntä aina
pyydetään.” Stevenson kiitti myöhemmin vuonna 2012 haastattelussa sanomalla,
että rooli oli hänen siihenastisen uran paras.
Lontoossa (Highgate ja South Bank) ja Bristolissa kuvatun elokuvan nimi
Truly, Madly, Deeply tulee päähenkilöiden
pelaamasta sanapelistä, jossa he haastavat toisensa vuorotellen esittämään
verbaalisesti keskinäisen kiintymyksensä määrää lisäämällä kulloinkin sarjaan
sopivan adverbin. Elokuvan työnimenä oli ”Sello”, joka viittasi paitsi
elokuvassa käytettyyn soittimeen, myös italian kielen sanaa ”cielo”, joka
tarkoittaa taivasta.
Taivas on tärkeää siksi, että tässä elokuvassa kuoleman jälkeen maahan
palaavat haamut ovat tärkeässä roolissa. Heti elokuvan alussa nainen suree
pohjattomasti kuollutta miestään, mutta tämäpä ilmestyykin maan pinnalle
uudestitulleena ja nainen vuodattaa kiitollisuuttaan, vaikka joutuukin pitämään
asian salassa. Tarinan piirteet saavat vieläkin fantastisempia piirteitä, kun
miehen kaverit tulevat hekin taivaasta kommentoimaan elämän menoa. Ja onko
mitään naisella tulevaisuutta muiden miesten kanssa, jos hän jatkaa rakastavaa
elämäänsä jo kuolleen miehen kanssa?
-
Jari Sedergren
22.4.2016
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti