Monster House
Monsteritalo
Yhdysvallat 2006. Tuotantoyhtiö: Sony Pictures Animation.
ImageMovers, Amblin Entertainment, Relativity Media. Tuotannonjohto: Robert Zemeckis ja Steven Spielberg sekä Jason
Clark. Tuottajat: Kack Rapke, Steve Starkey. Ohjaus: Gil Kenan. Käsikirjoitus:
Dan Harmon, Rob Schrab, Pamela Pettler. Kuvaus: Paul C. Babin, Xavier Pérez Grobet. Puvut:
Ruth Myers. Kuvasuunnittelu: Ed Verraux. Musiikki: Douglas Pipes.
Lavastus: Norman Newberry ja Greg Papalia (art.dir), lavasteet: Kate J.
Sullivan. Leikkaus: Fabienne Rawley, Adam B. Scott. Animaatio: Kevin Wang (motion capture -tekniikka), Robert Fox
(johtava animaattori). Pääosissa (äänet):
Steve Buscemi (Nebbercracker), Mitchel Musso (D.J.), San Lemer (Chowder),
Spencer Locke (Jenny), Maggie Gyllenhaal (lastenvahti Zee), Catherine O’Hara
(äiti), Fred Willard (isä), Jason Lee (Bones), Jon Heder (Reginald “Skull” Skulinski),
Kevin James (konstaapeli Landers), Nick Cannon (konstaapeli Lister) ja Kathleen
Turner (Constance). Helsingin ensiesitys: 13.10.2006 Tennispalatsi 4 –
maahantuoja: Nordisk Film Theatrical Distribution Oy – televisiossa: 11.12.2011 ja 5.2.2012
Nelonen; 10.11.2013, 24.7.2015 TV5. VET
203050 – K11 (myös ltk) – 2530 m / 93 min.
Kauhuromantiikka oli
vuonna 2006 yhdistetty erityisesti Tim Burtoniin, mutta Monsteritalon kummisetiä olivat menestyksekkäät
amerikkalaisohjaajat ja -tuottajat Robert Zemeckis ja Steven Spielberg, jotka
ottivat hoiviinsa nuoren ja lahjakkaan tietokoneanimaattori Gil Kenanin.
Elokuvassa 12-vuotias
DJ vahtii kavereidensa Chowderin ja Jennyn kanssa vastapäistä taloa, jonka
asukki on häijy lastenvihaaja Nebbercracker. Pian paljastuu, että
kärttyisyyteen ja lasten karkottamiseen on hyvä syy: rötiskö onkin
kummitustalo, joka syö paitsi lasten lelut ja pallot, myös itse lapset, eivätkä
isommatkaan annokset ole poissuljettuja. Tilannetta pahentaa se, että on
Halloweenin aatto ja karkinkerjääjiä on liikkeellä joukoittain.
Elokuvan animointi
sai kauttaaltaan kehuja, vaikka tietyt vuoden 2006 ajankohtaan liittyvät
tekniset rajoitteet havaittiinkin, kun hahmojen ilmeet, eleet ja liikkeet todettiin
aika ajoin kulmikkaiksi. Performance
capture -tekniikkaa – tuolloin useimmiten nimellä ”motion capture” –, jossa
todellisten näyttelijöiden liikkeen perusteella animointi tuotetaan
digitaalisesti, oli tuolloin uusi ja vasta kehitteillä. Elokuvasta tehtiin myös
3-D-versio (Real D Cinema).
Kauhuanimaation
juonta pidettiin yleisesti vauhdikkaana ja toteutusta hyvin elokuvamaisena,
mutta tarinan hahmoihin liittyvistä asenteellisista virityksistä huomautti
Suomessakin lähes jokainen kriitikko.
Elokuva oli Oscar-ehdokkaana
vuoden parasta animaatioelokuvaa valittaessa.
– Jari Sedergren
31.10.2015
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti