tiistaina, elokuuta 30, 2016

The Beasts of the Southern Wild



The Beasts of the Southern Wild


Yhdysvallat 2011. Tuotantoyhtiö: Cinereach, Count 13 Pictures, Journeyman Pictures. Tuottajat: Michel Gottwald, Dan Janvey, Josh Penn. Ohjaus: Benh Zeitlin. Käsikirjoitus: Lucy Alibar, Benh Zeitlin – Alibarin näytelmästä ”Juicy and Delicious”. Kuvaus: Ben Richardson. Lavastus: Alex DiGerlando (production designer), Dawn Masi (art director), Erin Staub (set decoration). Erikoistehosteet: Neil Stockstill. Puvut: Stephani Lewis. Ehostus: Carlos Savant, Brittany Marie Mroczek. Musiikki: Dan Romer, Benh Zeitlin. Leikkaus: Crockett Doob, Affonso Gonçalves. Ääni: Stevie Boeddeker. Pääosissa: Quvenzhané Wallis (Hushpuppy), Dwight Henry (Wink), Levy Easterly (Jean Battiste), Lowell Landes (Walrus), Pamela Harper (Little Jo), Gina Montana (Miss Baathsheba), Amber Henry (LZA), Jonshel Alexander (Joy Strong). Nicholas Clark (poika soittokellon kanssa), Joseph Brown (Winston). Helsingin ensiesitys: 11.1.2013 Kino Engel – maahantuoja: Cinema Mondo 93 min


Beasts of the Southern Wild on ohjaaja Benh Zeitlinin ensimmäinen pitkä elokuva. Taustalla toimii riippumaton tuotantokollektiivi Court 13 Pictures, jonka lähtökohtana on ”tee-se-itse”. Elokuvan tekoon värvättiin ohjaajan sukulaisia ja ystäviä ja suuri osa näyttelijöistä on amatöörejä, jotka ovat kotoisin Bayou-alueelta eteläisessä Lousianasta. Päähenkilön, 6-vuotiaan Hushpuppyn esittäjä, valittiin 3500 tarjokkaasta. Hänen sairaalloista isäänsä esittävä Dwight Henry on ammatiltaan leipuri New Orleansista. Ohjaajan inspiraatio elokuvan teemaan syntyi New Orleansin kärsimästä täystuhosta Kathrina-myrskyn yhteydessä.

Amatööreistä huolimatta elokuvan tekninen koneisto ei ole suomalaiseen silmään aivan pieni: erikoistehosteisiin ja visuaalisiin efekteihin on värvätty monikymmenpäinen joukko. Myöskään musiikkipuolen ryhmää – jonka voi sanoa onnistuneen tehtävässään – ei ole pyritty mitenkään supistamaan, onhan ohjaaja yksi musiikin tekijöistä.

Elokuva kuvaa ihmisiä, jotka ovat irrottautuneet mahdollisimman pitkälle yhteiskunnan rakenteista ja muodoista. Lähinnä veden antimilla elävät ihmiset asuvat kaupunkia suojaavan tulvapadon ulkopuolella, kalojen ja äyriäisten sekä alligaattorien kansoittamalla suoalueella. Se on vaarassa pyyhkiytyä sekä kartalta että fyysisesti elämän kirjoista minkä tahansa sopivan luonnonkatastrofin yhteydessä. Vaikka supertulva uhkaa henkeä ja omaisuutta, moni alueen asukas kärvistelee kieltoalueella poistumiskehotuksista huolimatta. Sattuma sanelee, jäävätkö he henkiin vai eivät, ja se näyttää riittävän heille. Jäljelle jääneiden turvana on oikeastaan vain toisten samanlaisten muodostama yhteisö. Ulkopuolisen avun suhteen heillä on lähinnä epäilyksiä. Avustajien tullessa tarkastelemaan tuhoja he lähinnä haluavat päästä siitä irti niin nopeasti kuin mahdollista. Oma etu tai rationaalinen käyttäytyminen ei ole elämän prioriteetti, pikemminkin päinvastoin.

Vaikka monet tekijät sitovat elokuvan ympäristön reaaliseen maailmaan, tekijäkollektiivin omin käsin louisianalaiselle huoltoasemalle rakentama Bathtubin kylä on täysin kuvitteellinen, lavastettu ja elokuvakin perustuu teatterinäytelmään. Silti se onnistuu vakuuttamaan pienen alakulttuurin voimasta, selviytymisen halusta ja pyrkimyksestä itsenäiseen, ”vapaampaan” elämään kuin mitä järjestäytyneessä yhteiskunnassa on mahdollista. Näin vaikka näitä itsepäisiä ihmisiä vastassa eivät tällä kertaa ole yhteiskunnan väkivaltakontrollin edustajat vaan armottomat luonnonvoimat.

– Jari Sedergren 15.9.2015

Ei kommentteja: