Des hommes et des dieux
Jumalista ja ihmisistä / Gudar och människor
Ranska. Tuotantoyhtiöt:
Why Not Productions, FR3 – France 3 Cinéma. Tuotannonjohto: x. Tuottajat:
Pascal Caucheteux, Etienne Comar. Ohjaus: Xavieer Beauvois. Käsikirjoitus:
Etienne Comar, Xavier Beavois. Kuvaus: Caroline Champetier. Lavastus:
Michel Barthélémy, Yann Megard. Erikoistehosteet:
Jacques-Pierre Molon. Puvut: Marielle Robaut. Ehostus: Pierre
Olivier Persin. Musiikki: Mm. Tsaikovski, Joutsenlampi. Leikkaus:
Marie-Julie Maille. Ääni: Loïc Prian. Pääosissa: Lambert Wilson
(Christian), Michael Lonsdale (Luc), Olivier Rabourdin (Christophe), Philippe
Laudenbach (Célestin), Jacques Herlin (Amédée), Loïs Pichon (Jean-Pierre),
Xavier Maly (Michel), Jean-Marie Frin (Paul), Abdelhafid Metalsi (Nouredine),
Sabrina Ouazani (Rabbia), Abdallah Moundy (Omar), Olivier Perrier (Bruno),
Farid Larvi (Ali Fayattia), Adel Bencherif (terroristi), Benhaïssa Ahouari (Sidi
Larbi). Helsingin ensiesitys: 7.1.2011 Maxim 2 – maahantuoja: Cinema
Mondo – televisioesitykset: YleTeema: 13.11.2013, 21.1.2015. VET 257713 – K13 – 3415 m / 125 min
Cannesin elokuvajuhlien
pääpalkinnon saaja, Grand Prix -voittaja Jumalista
ja ihmisistä on tarina Algerian sisällissodasta, vaikka se sijoittuukin
taistelukentän marginaaliin. Elokuva seuraa ranskalaismunkkeja, trappisteja, jotka
ovat perustaneet luostarin algerialaiseen pikkukaupunkiin.
Luostarin ja kylän
muslimien yhteistyö ja kaupankäynti ovat luonteva käytännöllinen ratkaisu
siksikin, että trappistimunkit ovat 1600-luvun lopulla perustettu katolilaisen
kirkon sääntökunta, sisterssiläisjärjestön haara, joka noudattaa Benedictuksen
luostarisäännöstöä. Säännöstö määrittelee periaatteeksi: ”Olet oikea munkki
vain kun elät kättesi työllä”. Trappistit ovat maailmankuuluja juustojen,
leivän, oluen, liköörin valmistajina. Tuotevalikoimaan kuuluvat toki myös
ruumisarkut ja vaatteet. Trappistimunkit eivät pelkää työtä, vaikka ovat
tietysti luostarissa asuvina valmiit syvään sisäiseen hengen elämään.
Yhteispeli luostarin ja
kylään muslimiväestön kanssa näyttää toimivan hyvin, mutta poliittisen
tilanteen ja paikallisten valtasuhteita muuttava radikalisoituminen ja
sisällissodan puhkeaminen ovat uhka luostariyhteisölle. Vaikka kuolema on
läsnä, munkit eivät halua totella käskyä, jonka mukaan kaikkien ulkomaalaisten
on lähdettävä. Fyysiseksi uhka muodostuu jo siitä, että lähistöllä murhataan
raa’asti kahdeksanhenkinen kroatialaisryhmä. Uskonnollinen kohtaa poliittisen
ja tilanne satuttaa henkilökohtaisesti – on tehtävä valintoja. Myös eläytyvä katsoja
tulee tietoiseksi kuolevaisuudestaan, eikä jää siinä ilman virikkeitä silloin,
kun elokuva viittaa taidehistorian keskeisiin teoksiin.
Harri-Ilmari Moilanen
kirjoitti Kansan Uutisten Viikkolehdessä
(16.1.2015): ”Koruttoman realistinen ja hillityn tyylitietoinen kerronta huokuu
kunnioitusta asiaansa ihailtavalla eettisellä paneutuneisuudella suhtautuvia
munkkeja kohtaan. Peliin henkeen kuuluu olennaisena osana intensiivinen
kollektiivinen näyttelijätyöskentely.” Kriitikko Jarmo Valkola puolestaan
tiivisti tuntonsa Keskisuomalaisessa
(4.2.2011) oleelliseen: ”Jumalista ja
ihmisistä on ihmeellinen kokemus.”
Vuoden parhaana
ranskalaisena elokuvan palkittu Jumalista
ja ihmisistä voitti Cannesissa sekä Juryn erikoispalkinnon että Ekumeenisen
palkinnon.
– Jari Sedergren 29.10.2015
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti